Ö-VIKS Schakt & Frakt AB
Unik hjullastare med L5 U3D-L+ maskinstyrningssystem
Den här Volvo L60H sticker verkligen ut från mängden. Föraren, Pontus Nordfjell, kom förbi vårt kontor/lager i Örnsköldsvik där vi fick möjligheten att snacka mer om maskinen och hur han ser på hjullastarsystemet L5 U3D-L+
Maskinen ägs av Ö-viks Schakt & Frakt AB som är ett ungdomligt och nytänkande företag med passion för snygga fordon. Företagets största kunder är numera MIVA (Miljö och Vatten i Örnsköldsvik), Peab Asfalt & Anläggning, Ragnsells Recycling och Solängets Travbana. Utöver detta utförs arbeten åt flera andra företag och privatpersoner. Företaget ägs och drivs idag av Robin Nilsson.
Men hjullastaren i fråga körs alltså av Pontus Nordfjell och det råder inga tvivel om att han lever och andas motor & maskin. I början av 2022 erbjöds Pontus att få vara med och specificera maskinen. Ett erbjudande som han inte tvekade många sekunder på och nu går det vit ”extra allt-utrustad” hjullastare i Örnsköldsvik.
Hur kommer det sig att ni valde oss som leverantör?
Vi har ert system på både våran 27t Kobelco och Hitachi 145 hjulgrävare, systemet är smidiga, bra service och underlättar oerhört då det finns folk i stan som snabbt kan komma ut och kolla på våra funderingar.
I vilka typer av uppdrag/arbetsmoment ser du största nyttan?
Allra mest nytta av maskinstyrningen i hjullastaren har jag då det ska justeras en större yta, då jag kan ta lite referenspunkter innan jag drar igång och kan se och lägga upp hur jag vill jobba och ha en plan från början till mål. Men även att kunna hjälpa med återfyllning av väg medans grävmaskinerna tågar på och schaktar så går arbetet väldigt fort då jag kan vara behjälplig med återfyll.
Under hösten har Pontus bl.a. justerat gårdsplanen utanför MIVA's kontor för beläggning och det är ett typiskt jobb där maskinstyrningen verkligen kommer till användning och hjälper Pontus att hålla höjden. Tack vare skevningsbart redskapsfäste går det ännu smidigare att göra lutningar och strö grus med högsta precision kring brunnarna.
-Det är grymt smidigt med maskinstyrning då jag inte behöver någon utsättning och slipper dessutom hoppa i och ur maskinen för att flukta, säger Pontus förnöjt medan han visar funktionerna som han använder på 10" skärmen inne i hytten.
Vad sägs om följande utrustningslista:
L5 U3D-L+ maskinstyrning
Exidor redskapsstyrning
Volvo Co Pilot
Lockup låda
Extra motvikt
Tiltfäste
Mitt-X bågar
Kromat avgasrör
Led Power belysning
Centralsmörjning
Triangle 600/65-25 däck
Speciallackering med 5 lager klarlack utförd av Maskincentralen i Ö-vik
Specialinredning utförd av Swextil
Hur lång tid tog det att lära sig/komma igång med systemet?
Nu har jag inte kört super många timmar med systemet, men jag tycker att grunden med att skapa egna höjder för att göra till exempel en parkeringsyta osv tog bara nån timme att kolla igenom skärmen, systemet känns som att det är upplagt för att egentligen vem som helst kan hoppa in och köra med väldigt lite guidning.
Varför är det inte lika vanligt med maskinstyrning på hjullastare jämfört med grävmaskiner tror du?
Jag skulle gissa att dom flesta tycker det är smidigare med en grävmaskin och att resultat och noggrannheten är annorlunda i en grävmaskin än en hjullastare, men jag vill nog hävda att det oftast beror på att det inte är lika efterfrågat av beställare än.
Hur påverkar systemet effektiviteten och kvaliteten på utförda arbeten?
Effektiviteten är en jätteskillnad, man slipper laser som krånglar, man behöver inte känna att man inte litar på markgubben att sakerna är rätt inställda, man kan gå fram och jobba och hela tiden ha allt man behöver framför sig, man får allt svart på vitt vad man sysslar med.
I vilken utsträckning kan ni ta på er andra typer av jobb nu när maskinen har guidning?
Oerhört mycket mer jobb, och man kan framförallt erbjuda tjänsten så man har prylarna, en sak som många inte tänker på ute på ett jobb, men har man grejerna så kommer oftast möjligheten att göra det enklare för fler personer att man kan kolla av lite höjder och lutningar själv så kan markgubbarna koncentrera sig på annat såsom kablar, trafik, skyltning osv istället.
Vi tackar Pontus för att han tog sig tid att prata med oss och önskar honom lycka till inför kommande anläggningssäsong.
Fakta Ö-viks Schakt & Frakt AB
Grundat: 1989
Grundare: Gunnar Nilsson
Nuvarande ägare: Robin Nilsson
Omsättning: Ca: 29 MSEK
Antal anställda: Ca: 15 beroende på årstid
Medelålder anställda: Låg
Maskin och fordonspark: Två hjullastare, två jordbrukstraktorer, fem grävmaskiner, fem lastväxlarbilar med släp. Utöver detta går tre timmerbilar med dubbla släp på lossning inne på Domsjö fabriksområde.
Vill du boka in demo eller få offert?
Ta kontakt med någon av våra duktiga säljare som finns representerade i hela Sverige.
Om L5 Navigation
L5 Navigation Systems AB grundades 2013 och omsatte år 2021 ca 90 miljoner SEK. Vi är ett företag som utvecklar och återförsäljer positioneringslösningar för alla typer av uppdrag och branscher, så som:
• Byggande av hus
• Anläggning av väg och järnväg
• Värme, vatten och avlopp
• El, tele och fiber
• Skoglig verksamhet
Tack vare vår expertis inom maskinstyrning och olika typer av GNSS-mätning har vi förståelsen som krävs för att kombinera de bästa och mest prisvärda lösningarna på marknaden, och på så vis skapa maximal kundnytta till rätt pris. Merparten av våra anställda har dessutom praktisk erfarenhet från användarsidan och förstår verkligen hur saker och ting fungerar i praktiken. Vi har även verksamhet i Norge och Finland.
1 mars 2021 lanserade vi det första systemet i den senaste generationens maskinstyrningslösningar från oss, L5 U3D-X, ett 3D-system som har ett unikt förhållande mellan funktion/prestanda/kvalité och pris. Som sedan utökats med lösningar för både hjullastare och grävlastare.
L5 Navigation marknadsför egna mätutrustningar och är också stolta återförsäljare för Emlid samt maskinstyrning från Topcon Positioning Systems®. Utöver det har vi ett brett nätverk med andra samarbetspartners och företag i branschen vilket gör att vi alltid kan hitta en passande lösning.